Godt, klart og tydelig språk fanger ikke bare interessen, det inngir også tillit. Gode tekster sørger for at budskapet når fram til og blir forstått av de målgruppene du ønsker å nå.
Noen tips:
- Ha fokus på leserens perspektiv, og ikke ditt. Hvis du skal selge noe, er det viktigere hva produktet ditt betyr for kunden enn hvordan det fungerer, hvordan det blir laget eller hvordan du kom på ideen.
- Gå rett på sak og fortell det viktigste først. Da må du ha klart hva som er det viktigste.
- Kutt ut fagspråket. Du kan faget ditt, det gjør ikke nødvendigvis kunden.
Innholdsmarkedsføring
En god tekst gjør at du fanger oppmerksomheten til leseren. En god tekst gjør leseren til kunde, abonnent eller gjest. Mange gode tekster gjør at du er i gang med innholdsmarkedsføring.
En tekst må fenge leseren og få han eller hun til å tenke at dette er interessant. En jevn produksjon av gode tekster gjør firmaet ditt mer synlig over tid og øker sannsynligheten for salg.
En god tekst må også fenge Google som avgjør hvilke nettsteder som kommer høyt opp på søk. Mens det tidligere ofte var nok å «putte inn» de riktige ordene for å få god score på Google, er algoritmene etter hvert blitt såpass avanserte at de ser etter godt innhold med de rette temaene.
Jevn produksjon av godt innhold som både fenger leseren og Google, krever en god tekstforfatter. Som tidligere journalist vet jeg hvordan vi lager mange, gode og interessante saker på de temaene som er viktig for å framheve dine produkter eller tjenester.
Kort eller langt?
En tekst bør være kortfattet, men det betyr ikke at den trenger å være kort. Men den bør være lettlest og rensket for unødvendige og vanskelige ord.
En tekst må få fram essensen av hva som gjør ditt firma eller produkt unikt, på få linjer. Akkurat der gjelder det å fatte seg i korthet. Teksten må også være skrevet slik at potensielle kunder forstår det. En tekst full av vanskelige ord har ikke faglig tyngde, den er bare tung å lese.
En tekst må ikke være kort. En høy score på Google avhenger faktisk blant annet hvor lenge folk er inne på sidene dine, så teksten må gjerne være utfyllende og lang. Men det krever at en god – og kortfattet – innledning fanger interessen, slik at folk faktisk leser videre. Innholdsproduksjon er altså viktig både for å gi kundene nyttig info, og det er viktig med tanke på såkalt søkemotoroptimalisering (SEO).
Strategi
Tekst og innhold er ment å hjelpe bedriften eller virksomheten til å nå sine mål. For private bedrifter betyr det som regel å tjene penger, på både kort og lang sikt. Da må du treffe på både målgrupper, kanaler og budskap. I din digitale markedsføring som jo dette er, bør du ideelt sett ri to hester på en gang; det langsiktige er å bygge merkevaren din overfor nye grupper, slik at har ditt firma eller merkenavn litt lengre fram i panna den dagen de skal handle. På kort sikt gjelder det å få eksisterende kunder eller grupper som allerede kjenner produktet ditt, til å bruke penger hos nettopp deg.
Målgrupper
Hvem er potensielle kunder hos deg? Småbarnsforeldre, bønder, skoler, kontorbedrifter, treningssentre, lastebilsjåfører eller folk som har knust mobilskjermen sin? Hvilke andre målgrupper er viktige for deg? Det kan for eksempel være såkalte premissleverandører som politikere eller lokale myndigheter.
Kanaler
I hvilke kanaler treffer du de ulike målgruppene? Holder du til i Asker og lager logistikksystemer for oppdrettsnæringen langs kysten, kan det være artig med et oppslag i Asker og Bærums Budstikke, men det er ikke der du treffer kundene. Det gjør du derimot i fagblader, ved målrettet informasjon mot bransjen og kontinuerlig innholdsproduksjon i egne kanaler. Har du gjort en god jobb med både søkemotoroptimalisering og innholdsproduksjon, vil du også være synlig på Google når potensielle kunder søker opp på produkter som de trenger – og som du selger.
Budskap
For å bygge en merkevare og etter hvert få salg, må du vise potensielle kunder hva dine produkter eller tjenester kan bety for de. Verdien produktet har for kunden er viktigere enn hvordan du lager det eller hvordan det virker. Unntaket er om for eksempel produksjonsmetode eller virkemåte har en verdi for kunden i seg selv, for eksempel miljøvennlig produksjon eller revolusjonerende teknologi.
Noen produkter og tjenester er ganske like fra bedrift til bedrift. Det som jeg hadde kalt generiske produkter, hvis jeg hadde brukt fremmedord, hvilket jeg helst ikke gjør. Hvilke budskap skal da overbevise kunden om å velge din bedrift? Har dere en personlig touch (ok, der kom det et fremmedord)? Er dere best på pris, best på kvalitet, leverer dere raskere enn andre, har dere bedre service?
Kommunikasjonsstrategi
Alt vi har gått gjennom i disse siste avsnittene er ting vi går gjennom i en kommunikasjonsstrategi. Det handler om hvem du vil nå, hvordan du vil nå de og hva du vil fortelle de. Sagt på en annen måte; det handler om hvordan du vil framstå.
Da er det her som ellers i livet: Prøver du å framstå som en annen enn den du egentlig er, blir du fort avslørt. Dermed må hvordan du vil framstå henge sammen med hvordan du faktisk er. Hvis du selger deg inn god på service, må du faktisk være det. Sier du at dere følger opp kundene også etter kjøpet, må du faktisk gjøre det. Hvis du ikke innfrir det, er du fort avslørt og avkledd i egne og andres kanaler og på sosiale medier.
Jeg pleier å si, litt flåsete: møkk er faktisk møkk, selv om du pakker det inn i sølvpapir. Det vil si at god kommunikasjon kan vise folk at du faktisk er blitt så god som du ønsket å bli. Men kommunikasjon kan ikke overbevise folk om at du er så god som du skulle ønske du var.