Gjør teksten din enkel og forståelig. Ikke fordi kundene dine er dumme eller må ha det inn med teskje, men fordi du kan få de til å føle seg dumme hvis du kjører på med ditt eget fagspråk.
Mange journalister lever etter prinsippet «aldri undervurder leseren!» for å illustrere at folk ikke bare vil ha babbel og tabloide oppslag, de vil ha mening og substans. Som kommunikasjonsrådgiver har jeg derimot lært meg det motsatte.
«Alltid undervurder ditt publikum»? Det kan virke noe voldsomt, men så bør et prinsipp å leve etter angi en tydelig retning og ta i såpass at du alltid har litt mer å jobbe med.
Hvorfor skal du undervurdere kundene i din kommunikasjon med dem?
Det er ikke fordi dine potensielle kunder har tungt for det. Det er fordi de er travle og fordi ditt budskap konkurrerer med en mengde annen informasjon. Dét betyr at du må være overtydelig og ha et forenklet budskap og fortelle bare en ting om gangen. Det er det du rekker på de få sekundene du har på å fange leserens oppmerksomhet.
Kundene dine er sjelden interessert i hvordan ditt produkt er laget. Det er ikke sikkert de vil vite hvordan det virker en gang. For hvis du skal fortelle bare en ting, må det være hva de ditt produkt kan brukes til. Som markedsfolka sider; kunden kjøper verdien av et produkt, ikke produktet i seg selv.
Som vi alle vet…????
Ingenting provoserer meg mer enn en sportsreporter som sier «som vi alle vet…» og som dermed klarer å ekskludere alle som ikke fikk med seg akkurat den nyheten han tar for gitt. Derfor det noe flåsete tipset om å alltid undervurdere kundene: Du gjør altså ikke det fordi du tror folk er dumme. Men det er lett å få folk til å føle seg dumme hvis du går ut fra at de kan alt det du kan.
Så da lager vi heller gode tekster hvor lista ligger lavt og fremmedord og fagtermer brukes minst mulig.
Husk: Enten du selger til privatkunder eller bedrifter, er kundene sannsynligvis ikke eksperter på det du driver med. Hadde de vært det, kunne de jo laget produktene dine selv.